6 Şubat 2014 Perşembe

Ordunun siyasi etkisi*

Ordunun Japon toplumu üzerindeki siyasi etkisi 1868-19465 dönemi boyunca oldukça yüksek düzeyde seyretmiştir. ... ..   1885 yılında yeni hükümetin göreve başlamasından , 1945 yılında yaşanan teslimiyete kadar Japonya kırk iki hükümete başkanlık eden otuz Başbakan görmüştür. Bu otuz Başbakan’dan on beşi general
veya amiral kökenli olmuş ve bunlar on dokuz hükümete başbakanlık yapmışlardır. ...
Ordunun siyasi etkisinin ... son veçhesi 1931 yılından itibaren Japon devlet yönetiminde

Almanya: Profesyonel militarizmin trajedisi*

Modern Almanya, Prusya’dan Avrupa’nın en profesyonel subay kadrosunu devralmıştır.. ..
 İmparatorluğun iki sıra dışı askeri lideri, 1857-1888 yılları arasında Genelkurmay Başkanlığı görevini yürüten von Moltke ve aynı görevi 1891-1905 yılları arasında sürdüren von Schliffen,
Clausewitz’in öğrencileridir. Bu iki liderin düşünceleri, yazıları ve davranışları subay kadrosunun entelektüel ve ahlaki çizgisini belirlemiştir. Alman ordusunun değer ve tutumları von Moltke ve von Schelieffen’in etkisiyle belki de tarihte

Sivil-asker ilişkileri kalıpları*

... Türk ulusu gibi uluslar büyük zorluklarla subaylarını siyasetten uzaklaştırıp, subay kadrosunda profesyonel davranış ve görünüm gerçekleştirebilmişlerdir. .. Alman ve Japon kalıpları
.... siyasi kaos ortamında bu denetimi saplamanın zorluğuna işaret eder. I. Dünya Savaşı, askeri şahsiyetlerin

siyasi roller üstlenişinin felakete varan sonuçlarına örnek teşkil eder. Nazi yönetimi dönemi ise eşir düzeydeki bir başka felaketi, askeri konulardaki uyarılara aldırış etmeyişin

Asker ve devlet*

Siyaset, askeri etkinliğin kapsamı dışındadır ve askerlerin siyasete katılımı, mesleki yetkinliklerini gölgelemek, meslek içinde bölünmeler yaratmak ve mesleki değerlerin dışsal değerlerle ikame edilmesine yol açmak suretiyle profesyonelliklerini zedeler. Bir subay, siyasi açıdan tarafsız kalmalıdır. ... Askerlik bilimine ait alan, siyasi alana tabi olduğu kadar
, ondan bağımsızdır da. Savaşın siyasi amaçlara hizmet etmesi gibi, askerlik mesleği de devletin amaçlarına hizmet eder. Ancak devlet adamı mesleğin

Ulusal askeri politika*

Anlaşmalar, uluslararası hukuk, uluslararası tahkim, Lahey Mahkemesi, Milletler Cemiyeti, Birleşmiş Milletler ’in barışa katkısı pek azdır. Belirleyici faktör daima devletler arasındaki güç ilişkisidir. Devletlerin eylemlerini, ... güç ve hızlı harekete geçme dışında hiç bir şey
düzenleyemez..... diplomasi, gücün mevcudiyeti ve kullanımı için yüzeysel bir perdeden başka bir şey değildir. .... Bir devlet taleplerini güçle destekleyecek dayanıklılık ve iradeye sahip değilse, diplomasi yoluyla pek bir başarı elde edemez.

Asker daima devlet adamına tabi olmalıdır*

Clausewitz’e göre savaş bağımsız bir bilim ... ... savaşın özü güçtür. “Böylelikle savaş, rakibimizi irademizi takibe mahkum etmeyi amaçlayan bir güç eylemidir.”
Savaşın siyasi amacı, muharebe alanının dışında kalır. ..... Asker daima  devlet adamına
tabi olmalıdır. Savaşın yürütülmesi daima devlet adamının yetkisinde kalmalıdır, çünkü bu iş “daha üst düzey ilişkilerinde devlet politikasıyla ilgili keskin sezgi gerektirir. ...
Clausewitz askerlik mesleğinin ilk kuramsal mantığını formüle ederken, aynı zamanda sivil denetimin ilk

Profesyonelliğin kökenleri - Clausewitz*

Purusya'nın öncülüğü 
Şayet askerlik mesleğinin kökeni için kesin bir tarih vermek gerekli olsaydı, o halde 6 Ağustos 1808 tarihini seçmek gerekecekti. Prusya hükümeti o tarihte profesyonellik standardını tavizsiz bir açıklıkla ortaya koyan subay atamalarıyla ilgili bir kararname yayımlamıştır:

 Bir subayın mevkiini belirleyici tek unsur barış zamanlarında öğrenim ve bilgi; savaş zamanlarında
ise üstün cesaret ve kavrayış olacaktır. Dolayısı ile ulusumuzun bu niteliklere sahip tüm fertleri en yüksek askeri